Ulovte své hvězdy dřív, než zajdou: Proč sbírat recenze a jak vám ušetří balík?
Přidáno dne 10. února 2025, Autor: Tomáš Látal, Doba čtení: 4min
Zavřete oči a představte si, že jste majitel restaurace. Na stole voní čerstvá pizza, zákazník se usmívá a odchází s pocitem, že právě prožil epesní gastrozážitek.
Otázka za milion babek zní: Oslovili jste ho, aby vám svým hodnocením vypomohl v marketingu? Ne? Tak o své další pětihvězdičkové hodnocení možná přicházíte.

Důvěra, která přebíjí reklamu
BrightLocal ve své "Local Consumer Review Survey" (2025) uvádí, že 98 % spotřebitelů čte recenze lokálních podniků a téměř 50 % z nich považuje online recenze za stejně důvěryhodné jako osobní doporučení od přátel či rodiny. Dokonce 77 % spotřebitelů věří recenzím na internetu více než placené inzerci. Představte si, že přestanete vyhazovat tisíce za billboardy a bannery, které lidé vesměs ignorují, a místo toho investujete do spokojeného zákazníka.
Jedna pozitivní recenze? Lepší než tisíc průměrných reklam.
Pět hvězd místo reklamy
BrightLocal čísly ohromuje ještě dál: 57 % spotřebitelů odmítne podnik, který má méně než čtyři hvězdy. Naopak pokud vidí 4,5 hvězdy nebo rovnou pět, jsou mnohem ochotnější vytáhnout peněženku.
Proč? Protože pět hvězdiček symbolizuje maximální spokojenost, a ta jim šetří dlouhé hodiny tápání a riskování, že zaplatí za něco, co za to nestojí.
Krása uživatelského obsahu
Coolest-Gadgets sestavili začátkem tohoto roku seznam statistik, které mimo jiné uvádí, že téměř 58 % zákazníků by utratilo více nebo by cestovalo dále, aby navštívilo místa s dobrými recenzemi. Z toho jednoduše vyplývá, že krátká věta o tom, jak je vaše káva, pizza nebo personál nejlepší široko daleko, má reálně větší váhu než zbytek marketingových sloganů.
UGC (user-generated content) je tak skvělá kombinace důvěryhodnosti a nulových nákladů.
O peníze jde vždy až na prvním místě
Nechcete utrácet majlant za kampaň, která se možná mine účinkem? Pět jasně zářících hvězdiček vám může během pár týdnů zvednout prodeje! Pěstujte si proto stálou armádu vlastních ambasadorů. Hvězdičky od vašich zákazníků porostou s vámi. Náklady na tuhle marketingovou "kampaň"? Ruku na srdce: nestojí to prakticky nic.
Jednoduchá rada na závěr: Prostě se zeptejte
Doporučuji ozkoušet jednoduchý trik: usmívejte se na zákazníka, upřímně mu poděkujte. A pak se ho zeptejte, jestli by vám mohl dát hodnocení online. Nestyďte se a neříkejte si "co když řekne ne". Většina z nich řekne ano. V BrightLocal najdete statistiku, která říká, že 81 % spotřebitelů je ochotných napsat pozitivní hodnocení, pokud je o to podnikatel aktivně a zdvořile požádá.
Až tedy příště budete stát se zákazníkem u kasy, nezapomeňte ho slušně požádat o recenzi. Pár vteřin jeho času se vám bohatě vyplatí. Pěkně děkujte, sbírejte pětihvězdičkové zářezy a sledujte, jak vám raketově stoupá prestiž i zisky.
Jen tak si zasloužíte stálou důvěru a udržíte svůj průměr někde mezi "Wow!" a "To chci hned."